Paratge i entorn

VALLARNAU



L’ermita de Santa Cristina es va construir en la plataforma de terreny estable que conforma el promontori que es prolonga fins del mar en forma de punta que separa la platja de llevant o de Santa Cristina, de la de ponent, Treumal, afrontant amb el terme municipal de Blanes. Les dues platges suposen un gran atractiu paisatgístic i turístic; la de Santa Cristina, amb poca profunditat a trenc d’ona (en relació amb les altres platges del municipi), la de Treumal més petita i amb gran encant natural. El topònim de Treumal el trobem també en documents antics com a Port Mal. Pons Guri al “Llibre de Santa Cristina” ens diu que “Mal“, en català antic, adjectivat del verb llatí malo, significa preferit, més important, i Portmal voldria dir lloc apte per ancorar-hi vaixells o per a pujar-los sobre pals damunt la platja. També segons Josep Galceràn i Joan B. Conill a “El santuario de Santa Cristina” (1885, El Lloretense), aquestes platges eren les millors de Lloret per carenar i protegir vaixells.

Aquest indret, per la seva topografia i situació privilegiada, va ser escollit per assentament d’antigues poblacions, com en donen testimoni les troballes fetes de peces ceràmiques i taegulae romanes dels segles I i II, i fragments d’àmfora romana del segle I trobats molt a prop de la capella. El lloc és definit en documents de l’edat mitjana com a Vall d’Arnau o Vallarnau, donant nom al lloc i l’ermita durant un llarg període com a Santa Cristina de Vallarnau. Actualment la finca té una superfície total de 10 hectàrees, resultat de diferents donacions i adquisicions fetes al llarg dels segles. És un espai natural de lliure accés a residents i visitants; aquesta ha estat sempre la finalitat contemplada per l’Obreria.

ESPAI NATURAL PER CONVICCIÓ PRÒPIA



La protecció ambiental ha estat sempre un objectiu prioritari de l’Obreria. El bosc que forma part de la finca és objecte d’intervencions de manteniment de forma permanent; contínuament es porta a terme una gestió forestal de repoblació, bàsicament amb alzines i espècies autòctones, per substituir els exemplars vells que moren pel cicle natural, amb especial incidència d’una plaga d’escarabat barrinador (“cerambyx cerdo”) que afecta roures i alzines.

Diversos exemplars d’arbres i plantes estan senyalitzats amb indicació dels seu nom científic i en diferents idiomes. Un full informatiu proposa un recorregut per quatre itineraris diferents de la finca, explicant quin exemplars anem trobant al llarg del seu trajecte. El llibre editat per l’Obreria “Flora bàsica de Santa Cristina”, dels biòlegs Josep M.Masses i Maria Pery (1998), és una obra de referència per a conèixer la flora de la zona, que descriu més de cinquanta espècies vegetals presents a la finca.

Amb la única finalitat d’aconseguir la seva preservació, a l’any 1984 aquesta entitat, amb un gran esforç econòmic, va comprar el terreny d’una hectàrea situat entre la baixada a la platja i l’Hotel Santa Marta. L’objectiu va ser que seguís com a zona de bosc i espai natural no urbanitzat.

La fauna autòctona hi troba un hàbitat propi. Hi fan els seus nius moltes espècies com les puputs, merles, mallerengues i altres: s’han registrat més de cinquanta tipus diferents d’ocells que es poden veure en aquest. Una finestra de les golfes de l’ermita que dona a la plaça del pi, resta oberta tot l’any permetent la lliure circulació d’una família d’òlibes, que hi han fet niu i hi resideix habitualment. Els esquirols són uns ferms pobladors dels pins, deixant les pinyes rosegades com a testimoni continu de la seva presència; sovint els podem veure saltant d’arbre en arbre. Els conills hi viuen de forma permanent, i també hi passen senglars amb certa freqüència, i algun isard.



EL MIRADOR SOROLLA



En un nivell inferior a la plaça del pi i seguint el camí que baixa cap a la platja de Treumal, trobem el Mirador Sorolla, lloc des del que, l’any 1915, aquest famós pintor va crear l’esbós després immortalitzat a la seva obra “Catalunya”. L’any 1993, es va publicar el llibre “Sorolla a Santa Cristina”, del soci de l’Obreria Sebastià Ruscalleda i Gallart, descobridor de la vinguda de Sorolla a Lloret per pintar aquest quadre. Amb aquella ocasió, es va condicionar aquest espai com a mirador, amb un monòlit que conté una majòlica de Keros dissenyada per Josep Mª Barba amb la cara del pintor i unes belles paraules seves dedicades a la costa de Santa Cristina. A l’any 2008, i amb ocasió de ser reeditat en una versió actualitzada el llibre de Ruscalleda, el mirador es va remodelar amb la formació d’un banc i una reproducció ceràmica del quadre i de l’estudi, que ens permeten comprovar el perfil de les roques reproduïdes a l’obra del pintor.

LA CASETA DE LA PLATJA I “ES CANÓ”



Tocant a la platja hi ha la vella caseta de pedra, refugi mariner. El testimoni més antic localitzat fins ara, és un dibuix a llapis i aiguada sèpia sobre paper, obra de Lluís Rigalt i Farriols a la Reial Acadèmia de Belles Arts Sant Jordi, de Barcelona, datat al Juliol de 1876; amb la particularitat que el sostre es va dibuixar enfonsat, el que ens indica que podem datar la seva construcció encara uns quants anys abans. Havia estat utilitzat com a magatzem i base operativa per carenar les embarcacions, sempre al servei de la gent de la mar, inclosa la funció de refugi. Durant molts anys va fer el servei de bar o guingueta de platja, fins que a l’any 2012 es va traslladar el bar a l’emplaçament actual, i la caseta es va restaurar, amb coberta de teules i repicat de les parets de pedra. Actualment dona servei al club de rem de l’Obreria, fa una funció social i esportiva.

Un altre testimoni que ha estat present en tots els esdeveniments en aquest espai des de fa molts anys, és el vell canó d’artilleria que va ser paredat a les roques que separen les platges de Treumal i Santa Cristina, per la seva utilització com a norai, per amarrar les embarcacions. El va pintar Llaverias al voltant de l’any 1920 al magnífic oli que es conserva al museu de l’Obreria, i ens en parlava ja Joan Baptista Conill, que va ser secretari de l’ajuntament i Obrer Major de Santa Cristina, en un article al diari local El Lloretense el 15 de Febrer de 1885. Encara aguanta, i ara està acompanyat per una imatge de Santa Cristina feta amb majòliques que va ser submergida al mar davant seu, pel cos de voluntaris de Protecció Civil, l’any 2011.



EL CARO D’EN LLEVA



El “Caro d’en Lleva”, és l’embarcació que podem contemplar a l’esplanada exterior que trobem abans d’arribar a l’ermita, protegit per una coberta porxada construïda amb aquesta finalitat. Es tracta del darrer exemplar d’aquest tipus d’embarcació que va practicar la pesca de l’art a Lloret, que el seu patró Joaquim Vilà “Quimet Lleva”, va feinejar al nostre mar fins l’any 1971. Per a la seva exposició pública com a testimoni d’una llarga època de la vida marinera del nostre poble, l’embarcació va ser restaurada per l’Obreria l’any 1978 i es va construir la coberta on s’exhibeix des de llavors, amb la voluntat de museïtzar aquest valuós símbol de la vida marinera de Lloret. Posteriorment ha calgut fer noves restauracions a l’embarcació.

Construït a l’any 1934, era inscrit amb el nom de “Dolores” a la Llista 5a. de Mataró, al juliol de 1964. A les característiques figura amb una eslora de 8,55 m., mànega 2,40 i puntal 0,73; “Propulsión: A remo”. S’autoritza la dotació d’un patró i sis mariners. Hi figuren com a mariners, entre 1969 i 1971, Pere Vilà Rayo, Joan Gelabert Ros, Càndido Reguera Toll i Melcior Puigvert Andreu; els últims pescadors dels caros.