Referènces literàries

Santa Cristina: l’espai físic, l’ermita, la festa, les tradicions… són conceptes que han inspirat a nombrosos poetes i escriptors, amés d’altres branques de les arts, com pintors i compositors de música.

Publiquem una relació de diferents escriptors, amb algunes de les frases que han dedicat a Santa Cristina.

“Hi ha, sobretot, l’ermita de les ermites catalanes, Santa Cristina, sota el gran pi patriarcal i venerable, amb la cupuleta blanca voltada de conreus, de pins i d’ametllers, amb la font que canta i les ginesteres perfumades.

Santa Cristina és, potser, la cosa més reeixida, més directa i més espontània que ha creat l’esperit de la menestralia catalana.

L’emplaçament és lluminós; la construcció és d’una modèstia joiosa i d’una conformació enriolada; tot té un punt de balder i de natural i una bona jeia manyaga.”

“Santa Cristina és un dels punts més dolços, més equilibrats, millor i més graciosament situats d’aquesta costa. És una ermita amb unes dependències i un pi enorme que avança sobre la mar, entre Treumal a la dreta i la platja de Santa Cristina pròpiament dita a l’esquerra. La riquesa arbòria de la qual és rodejada aquesta ermita, la suavitat del paisatge que la circumda, la reposada respiració que sembla bategar en totes les formes creen al seu voltant com un cànon de benestar i d’ordre. La fàbrica és obra del segle XVIII, del barroc del país més plàcid i més tebi, de confiteria més saborosa. S’hi conservaven interessants exemplars, facsímils de naus en miniatura executats amb exacta precisió per artistes del set-cents i del principi del vuit-cents. Recordo el lleu balanceig d’aquests bergantins en la desmaiada llum que la tarda posava –taronja i rosa- en l’aire amarat de fresca olor de farigola d’aquesta ermita.

I del gran pi, del pi gros de Santa Cristina, ¿què no se n’hauria de dir? Quants àpats no s’han fet sota des seves frondes, quants suculents arrossos, saboroses llagostes, pollastres daurats no s’han menjat al seu voltant! Pocs llocs hi ha en tota la costa en què la naturalesa sigui més propícia als prudents i ordenats plaers de la taula i més compatibles amb els goigs de l’esperit. Quants moviments d’amor, quants llampecs fugaços de mirades, quants treballs fins de la imaginació, quantes esveltes idees no hauran provocat aquests inefables menjars en aquesta naturalesa normal i turgent de Santa Cristina! I quantes ràfegues de música, quanta sang convertida en música i quanta música no haurà passat per la sang, sota l’alta i greu remor dels pins de Santa Cristina!”

“… Jo he vist aquí enormes concentracions de gent embriagada de sol, d’aire, de perfum de pi en una bigarrada i pintoresca bullícia. El 24 de juliol, festa major de Lloret, arriba fins aquí la processó marítima de s’amorra, amorra! tan pintoresca i típica.”

“Goigs en llaor de Santa Cristina. Venerada a la famosa capella de Lloret de Mar.” 1917. Versió definitiva 1962.

(Obres completes; “La costa serena”)

“…i, ja que he parlat de les nostres platges, no vull deixar de fer menció a la de Santa Cristina, que és la perla de totes elles. El seu pendís és tan suau, les seves arenes tan fines, les flors que hi creixen, tan extraordinàries, la vegetació que l’enronda, tan ufanosa, i el mar que la banya, tan manyac, que tota ella respira una mena d’idealisme femení. Res més escaient que assignar-li per patrona, una nobilíssima i santa vergeta. Abans de descobrir la seva capella, ja sentiu que la Naturalesa la demana. I quan ens agenollem per collir els lliris blancs, indígenes i característics d’aquella platja, el nostre cor es complau a dedicar la genuflexió a una puresa més adorable que la material dels lliris mateixos.“

“Santa Cristina, Patrona

que al poble portà l’atzar;

assutzena que corona

el tossal que s’abraona

a la mar, de què és bell far.

Quants d’exvots rics t’engalanen

ta casa en que s’agermanen

Museu i Temple i Llar”

(El recorregut de la processó):

“(,…) passen enfront del roqueram de Banys… i sota el cingle que tantíssims segles fou la peanya del castell…; la platja de Fanals, gran i esplèndida (…)”

”(…) dempeus a les barques, adreçaren la Salve tradicional a la Mare de Déu de Gràcia l’estatge de la qual allà lluny, damunt una coma de la muntanya ennegrida per espesses suredes i aulets, es llambregava en son contrast contra el fons, petitona per la gran distància, com el Far de la Glòria que és, blanca i amb son campanar refilat com un dit assenyalant el cel… Salve Regina, Mater Misericordiae… No era poc de corprenedora aquella pregària cantada en mig la mar i sota el cèlic tàlem (…)”

“Ermites lloretenques escampades

amb flaires de muntanyes, valls i prades

i del fonoll marí

que creix en el rocam a toc del pi…”

 “(…) Pi Gros, conífer centenari que majestuós en la seva vellúria venerable s’alça al final del planell (…) [a]baix, vorejant el morro agrest, la platja riallera amb la seva sorra finíssima (…)”

“I d’aquesta Costa Brava

no n’ha vist el millor indret,

qui no ha baixat a S’Agulla

i no ha apamat tot Lloret.

Us parlo doncs, amb el cor,

en dir-vos el que us diré:

Si jo no fos lloretenc,                                      

ho voldria ésser!.”

L’Ermita de Santa Cristina

Vora la platja en calma

cantant la mar va a morir-hi,

perfumada pel blanc lliri

que floreix entre’l sorral,

hi ha una ermita tota blanca,

entre’l bosc mitg amagada,

per la fé d’un poble alsada

com guarda de son casal.

Desde’l turó d’on s’aixeca

s’estén la vista extasiada

per la planuria argentada

d’aquell mar més que tots bell,

que besa les cases blanques

dels pobles de la marina

ó la negra ombra roína

del ja enderrocat castell.

Té l’ermita a son darrera

mirant al mar, ampla plassa;

al bell mitg hi ha un pi que passa

al altres, d’alt i groixút,

que amb el tronc gallard, invoca

a la mártir de Toscana,

i el volta, fent la sardana,

nostra alegre joventút.

Baix del turó, prop la platja,

fresca font s’aigua regala;

sa flaire un llorer hi exhala

escampant-hi ombra de pau.

Damunt platja, bosc i ermita

hi llú, com dossier bellíssim,

el mantell inmens, puríssim,

del nostre cel sempre blau.

Amb son altar tot de marbre,

nèta, blanca i espaiosa,

emboscada i alterosa,

nostre poble la va alsar,

i com poble que sa vida

passava, lluitant amb l’ona,

l’ermita de sa patrona

va volguer-la prop del mar.

I allá tot fill d’eixes platjes,

quan en greu perill es trova

o la pena’l posa a prova

omplint son cor de condol,

va a buscar amb fé sencera

devant de la santa imatge

per tots els perills, coratge,

per tota pena, consól.

Perxó quan al trencar l’alba,

deixant la platja endarrera,

dins sa barqueta lleugera

voga alegre’el pescador;

quan veu l’ermita entre’ls arbres

com blanc colóm que al bosc nia,

un esguard d’amic li envia

i un sospir que ve del cor.

Però quan lluny de ses platjes

el mariner de la costa

del temporal que s’acosta

sent tronar la forta veu,

murmurant dolsa pregaria,

promet fer una visita

a la santa, que l’ermita

alsá prop del poble seu.

I el fill qu’en llunyanes terres

sa patria estimada anyora

trevallant amb fe a tot’hora

per poder-hi un jorn tornar;

quan recorda com un somni

de sa platja el Santuari,

on tantes voltes va anar-hi,

nin, amb sa mare á resar;

¡Oh, Deu meu! quantes vegades,

per més que son cap blanqueji,

per més que’l seu cor es vegi

ja glassat, dels anys pel frét,

recordant aquelles hores,

les hores de sa infantesa,

s’obren sos llavis i resa

a la Verge de Lloret…

Verge i mártir qu’en mes platjes

aixeques ta vella ermita;

la que el mariner visita

quan felis arriva a port;

la que invoca en ses angunies

el fill que en terra llunyana

de la costa catalana

guarda sempre plaent record;

Sies sempre, Mare i Verge,

la guarda del nostre poble;

fes que mai renegui, innoble,

de ses velles tradicions;

fes que nostres fills t’invoquin

com ho feren nostres avis;

fes que s’obrin els seus llavis

per entonar tes cansons.

Quan al tart, desde l’ermita,

deixant vagar mes mirades,

veíg les muntanyes banyades

per la llum del sol que’s pon,

i a mos peus la mar en calma

contemplo inmensa i formosa,

qu’al lluny sa plana blavosa

amb la del cel mitg confón,

al guaitar tanta grandesa

la meva ànima admirada

al bon Deu que l’ha creada

de genolls plau-me adorar,

i’m sembla que ma pregaria

més dreta puja a l’Empiri

entre el suau perfum del lliri

i el melodiós cant del mar.

Verge Cristina, amada de la mar,

que, un cop a l’any, entre frisar d’onades,

us gronxen amb les barques agençades

pels passats segles i els vinents, encar.

Lloret devot us té per lluminar,

dreta al pujol que acobla les mirades,

per presidir del poble les diades,

més viva i més perenne que cap far.

El 1976, Senyora,

és mil·lenari d’una nova aurora

que us advera la Fe dels lloretencs.

Ells i les ones bressen aquest dia

la vostra imatge que al futur confia

els seus fidels, entre cimals i avencs.

“L’Ermità Maurici” (Premi Fastenrath 1924):

“Ran de les onades hi ha una muntanya petita situada en un roquisser que neix del mar. Encimbellada a la muntanya hi ha l’ermita menuda, vella, solcada d’esquerdes, sembrada d’herbes i plena de nius. Arrecerada a l’ermita hi ha la caseta de l’ermità, arrupida com una fredolica, baixeta com una vella corsecada, i bruna com una pescadora colrada pel sol. Davant l’entrada de l’ermita hi ha una era enrajolada, una bassa d’aigua tèrbola, voltada de joncs, i un xiprer dret com una flama que cremi en un dia d’una quietud beatífica. En els dies de calma, que l’aire s’atura per reposar, el xiprer apar un dit posat davant dels llavis per demanar silenci prop de la porta de l’ermita. Els dies de temperi, que el vent passa brunzent i adelerat per damunt de la mar eixint de les muntanyes soliues i feréstegues, el xiprer, es mou, branda, com un arbre de nau amb una majestat superba: diríeu que parla….”

“L’avi Janet ha d’enllestir el gussi per a uns senyors “tot ple rics”. En Tripa ha de sortir ben aviat amb un estol de noies de la modista per si els feia calma: quina barca d’alegria! El Met, el patró de la “Carme”, el noi del Patjo, el Llarg de l’art, tot un aplec, s’ha de deixondir alhora: avui és Santa Cristina! …”

“Tot seguit cadascú puja al llagut de la seva confraria i mar enllà davant dels ulls enyoradissos dels que resten a la platja de Lloret avança un poble en oració. Avui és Santa Cristina!…”

“Dels pobles veïns, i fins de les ciutats llunyanes, hi arriba gent. Els de Blanes, poble de les belleses; els de Lloret, vila gentil, i els de Tossa, l’arxiu de la història, hi van per mar i veuen tot un enfilall d’encants! Mireu “el Convent” dalt d’una roca llisa, com el mur d’un castell. Les roques que adormides jeuen al fons semblen cadàvers de lluitadors caiguts al fossat. Sant Francesc, amb sa capelleta arraulida, bruna i silenciosa sempre, té un posat de captaire que arriba al cor. Quina solitud i humilitat!…”

“La platja dels trucs, petita i amagada, plena de pedres rodones, blanques i llises, igual que un munt de cranis que les onades hi haguessin deixat. La roca buida, que a cada cop de mar retruny, talment una campana submergida. La roca, en forma de mitra, de “l’Agulla” apar una estàtua posada per ornar la tomba d’un marí immortal.”

“Els llaguts pintats de nou amb llurs proes i popes ornamentades tenen un posat de nau antiga. A cada una hi va un músic de l’orquestra i cada llagut és una confraria on s’han acoblat els devots d’un sant.

[Després de la Salve] altre cop torna a avançar la processó més bella, la processó per mar. Les gotes de cera que cauen a l’aigua es converteixen en petits navilis que giravolten amb els remolins que fan els rems, que es mouen compassats, majestuosos, tots alhora, com una mena d’armats de mar. No es veu la gentada encuriosida, ni els balcons i finestres amb cobrellits i flors. La natura és l’única que s’ho mira joiosa i resplendent; les roques s’entendreixen, les ones no s’alcen per por de fer trontoll, els peixos no s’allunyen adelerats com sempre, i mentre la música es perd a l’infinit i el perfum de l’encens es confon amb l’aire del mar, les oracions, en ample espai, pugen sobiranes fins al mateix cel. El vent que hi passa és feble; diria’s que arriba de puntetes. Els penons i banderes onegen, com les veles llatines enlairades al cim dels arbres enseuats… La costa és piadosa; si una pluja hi hagués, en les roques, les relíquies trobarien un sagrari amb l’encens dels fonolls marins…”

 “(…) de cada embarcació s’alça una boscúria de rems que resten degotant damunt les mans dels mariners, com si ploressin d’emoció… Cap mur de temple, ni cap muntanya, no fa tornaveu a la pregària! Mar, cel, terra llunya, i una salve que neix com un perfum de les onades.”

“(…) la capella… voltada de boscúria atapeïda. Mireu que gentil i blanca i enlluernadora, com una nena que fa la primera comunió acompanyada dels jais: el pi centenari, els xiprers envellits, les roques immortals! (…)”

“Santa Cristina de Lloret de Mar”

Per damunt de la pineda

l’ermita vetlla la mar

i és l’amor de cada llar,

mar de llamp, de calma o seda.

Patrona de la marina

amb Sant Elm. Tot és claror,

claror de Santa Cristina

i braó del pescador.

Processó de mar. Oh tendre

imatge de fe i de llum!

Qui millor la sap comprendre

sap trobar-ne el seu perfum.

Tot es commou amb vent noble

i dona més vida al cor.

Vet-ací el sentit d’un poble,

d’un Lloret que mai no mor.

La pietat ho endevina:

Sant Elm i Santa Cristina.

“Oh, pi de Santa Cristina,

 d’amplada senyorial,

 d’escorça olorosa i fina

 i amb copa de catedral!

 Davant de la mar immensa

 alçares els braços forts…

 Avui, mancant-te defensa,

 ne tens quatre o cinc de morts.

 Tan ferm i cepat com eres

 i amb tant de frescor al teu volt,

 domini de les cingleres,

 sonor en dia revolt…!

 Vas veure volar flors blanques

 un dia, com pa de Déu,

 i es van esqueixar tes branques

 de tan carregat de neu.

Com gran mutilat et mostres

 si et miren de terra estant,

 tot fent-nos record dels rostres

 que els temps ha anat castigant.

 Encara, però, tens tota

 la ufana per sol ixent

 i un doll d’alegria hi flota

 quan ets remogut pel vent.

 I tens el tronc dret i noble

 que mai cap vici ha torçat.

 Fita senyera d’un poble,

 encomanes voluntat.

         …………..

“- Què hi fa que ens caiguin les branques

 -ens dius- si el cor és com cal!

 Hem de lluitar amb armes franques

 fins que vingui la destral!”


“Oh, vinyes pulcres de Santa Cristina,

 que us decantàveu, suaus, cap al mar

 i saludàveu la vela llatina

 que retornava, ufanosa, a la llar. (…). 

 Éreu treball i bondat i dolcesa,

 ja mig colrades pel sol, rutilant

 quan el raïm era clara promesa

 de vi olorós, de l’anyada abundant. (…)

 Vinyes que sou un record, una història…

 i ens heu fet grans amb el vostre llevar…

 que ens heu donat, en la poda, la tòria

 que nostra llar ha vingut a abrandar…!

 Vi generós de les nostres collites!,

 pàmpols daurats que heu anat al torrent

 o heu voleiat per flairar les ermites

 encoratjats d’una empenta de vent…”

Entre les roques de la costa brava

com un llir que entre penyes s’esponcella,

Santa Cristina, blanca meravella,

s’alça entre pins, mirant-se en la mar blava.

L’ona se sent de son amor esclava

i els peus li besa enamorada i bella;

l’assutzena perfuma la capella,

com les sorres daurades perfumava.

Randes de roques, llum encegadora;

cel blau, mar blava i una font que plora;

un aire pur, les vinyes verdejant…

Quin goig, voltat de santes harmonies,

somniar en ventures i follies

a l’ombra fresca de ton pi gegant!”


“El pi de Santa Cristina” (Publicat a “La veu de Catalunya”, 17 d’agost de 1927, amb el pseudònim de “ROGER”):

(…)

Impossible d’imaginar-se la bellesa de la munió de taules estovallades de blanc, escampades en aquella alterosa proa feta de roca i pintada de

verd, sota el pi d’acollidores branques. I més impossible encara d’imaginar l’actitud venerable d’aquest arbre, una mica apesarat pels anys. Algú ha comparat aquest bellíssim pi amb el pal major d’un vaixell. No. El pi de Sta. Cristina no és un pal de vaixell. Observeu els màstils. Van abstrets, sempre miren endavant, indiferents a tot el que els volta. En canvi, el pi de Santa Cristina ho guaita tot; diríeu que per tothom té un gest amical, benèvol. Sembla un jaio, pacient, amb els qui avaloten, amable amb els qui, discrets, el respecten. Si el contempleu bona estona, teniu la sensació molt íntima de que us parla, de que us explica les dolceses i els enganys d’aquella mar, els misteris dels acantilats, les dolors sofertes durant les llargues tempestes, les angoixes de l’assedegament, la benaurança inefable dels dies clars. No, el pi de Santa Cristina no és un pal de vaixell, ert, orgullós; és un ésser humil, resignat. Té la mateixa humilitat i resignació de la marinera ermita on trobeu una Verge i vaixells que semblen el símbol dels quatre indrets del món.

“Ara, sota el Pi, “ple de llum marina”, els pescadors i el poble esmorzen animadament. L’estofat amb patates es fon per art d’encantament en les cassoles envernissades; el porró corre de mà en mà. El vi de la terra i el sol de juliol escalfen la sang dels mariners, que, abans, havien de vogar braument. Un poc després, “Sa Rellíquia” torna a ésser en mar. Les barques són puntets negres en la immensitat d’argent. El famós Pi, “pacient amb els qui avaloten, amable amb els qui, discrets, el respecten”, segons frase de l’Agulló, torna a ésser solitari.”

(…)

“Si haguéssiu vist, en altre temps, l’entusiasme que els patrons, els vogadors i el poble posaven en aquesta regata! Quinze dies abans de la festa, els patrons de l’art que havien de participar-hi escollien per a amarinar llur caro els millors vogadors de la platja. Ésser vogador a “Sa Rellíquia” era un honor, i la vigília de Santa Cristina els mariners de cada llagut recorrien el poble, a colles, espitregats, arromangats, presumint llurs musculatures ufanoses.

Quan a la “Capitana” sonava la veu d’“Avant!”, la immobilitat dels remers es convertia en una viva agitació; els llaguts solcaven ràpidament la mar quieta, de juliol, en direcció a la platja, deixant a llur darrera blanques esteles d’escumerall. Els músics, repartits en les barques, sonaven, cadascú a la seva, el popular “toquen a córrer”, que ja en la nostra adolescència veiérem innoblement suplantat per l’últim ball de moda. Els patrons no cessaven d’encoratjar llurs homes:

Tot ulls la gent de la platja!

Tot braços la gent del mar!

La cridòria dels qui omplen els caros, la volior de les banderes, el moviment rítmic dels rems, s’encomanaven a la gentada que omplia la ribera. Els xicots anaven i venien per l’areny cridant: “Amorra, amorra, Sa Rellíquia! Amorra!”, frase pur-sang lloretenca que ha caigut en desús. “Amorrar” vol dir tocar terra la proa d’una embarcació. Quan això ocorria se sabia quina d’elles era triomfadora.”

(”Lloret de Mar”, 1959).

Quan sigui vell, a l’hora matutina

de cada vint-i-quatre de juliol,

mon cor, cap a la platja, anirà sol

com si una veu el cridi i digui: Vine!

I és que aquell dia és Santa Cristina.

El mar, tot ell, és un immens bressol

i acull les barques que, en devot estol,

enceten la corrua pelegrina.

Esplèndid quadre d’un matí d’estiu

en què la tradició es fa revulsiu,

sacseja l’esperit i el vivifica.

No hi ha cap lloretenc, humil o altiu,

que, immers en el fulgor d’aquest caliu,

no senti, emocionat, una fe rica.

Davant Fenals, la processó s’atura

quan es veu el perfil d’un campanar.

De cara al santuari marià

un prec comú s’eleva vers l’altura.

Els vogadors, sol·lícits, tenen cura

d’alçar enardits els rems, amb ferma mà.

La Salve va escampant-se mar enllà

com si emprengués una altra singladura.

L’escena del moment és ben sublim.

El sentiment pregon que tots sentim

fins a l’entranya més adusta arriba.

Pel rem gastat, allargassat i prim,

rellisca lentament un regalim

com una dolça llàgrima furtiva.